Tukeeko kampusympäristömme fyysistä aktiivisuutta?

Opiskelijat toivovat kampuksille mm. taukoliikuntatiloja, leuanvetotankoja ja muita liikuntavälineitä sekä pingis- ja biljardipöytiä.

Korkeakouluopiskelijoilla istumista kertyy keskimäärin 11 tuntia päivässä. Pitkäkestoinen istuminen ja muu paikallaanolo on itsenäinen terveysriski, vaikka liikkumisen suositukset täyttyisivät. Paikallaanolon tauottaminen on tärkeää paitsi terveyden, myös oppimisen näkökulmasta. Opiskelupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta edistämällä voidaan parantaa myös oppimisen kannalta keskeisiä kognitiivisia taitoja, kuten tarkkaavaisuutta, muistia ja toiminnanohjausta.

Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Liikkuva opiskelu –toiminnalla pyritään lisäämään opiskelupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta ja edistämään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä. Alkuvuodesta toteutetussa kyselyssä opiskelijat pääsivät arvioimaan omaa liikkumista opiskelupäivän aikana sekä liikkumiseen liittyviä käytäntöjä omassa korkeakoulussa. Opetushenkilöstölle suunnatussa kyselyssä puolestaan selvitettiin, sisältävätkö oppituntien / luentojen opetustavat mahdollisuuksia liikuskeluun, taukoliikuntaan tai muuhun fyysiseen aktivointiin ja millaisia näkemyksiä opettavalla henkilöstöllä on fyysisen aktiivisuuden edistämisestä kampuksella.

Syyslukukauden aikana julkaisemme juttusarjan, jossa esittelemme kyselyistä saatuja tuloksia ja jaamme vinkkejä ja materiaaleja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen tueksi. Sarjan ensimmäinen juttu käsitteli taukoliikuntaa, tässä toisessa osassa tarkastellaan liikkumisen olosuhteita kampuksilla.

Tarjolla ei ole liikkumismahdollisuuksia tai niistä ei tiedetä

Yli puolet opiskelijoiden kyselyyn vastanneista (n=412) on sitä mieltä, että oppilaitoksessa ei ole kiinnostavia liikkumismahdollisuuksia opiskelupäivän aikana. Yli kolmannes vastaajista ei osannut sanoa, onko olemassa heitä kiinnostavia liikkumismahdollisuuksia. Vastausten mukaan eritysesti kuntosalin, liikuntasalin ja liikuntavälineiden käyttömahdollisuus motivoisi liikkumaan opiskelupäivän aikana.

  • 39 % vastaajista on sitä mieltä, että oppilaitoksessa ei ole liikuntavälineitä, joita voi hyödyntää opiskelupäivän aikana. Lähes puolet vastaajista ei osannut sanoa, onko välineitä käytettävissä.
  • Avoimissa vastauksissa kampuksille toivottiin mm. katseilta suojassa olevia taukoliikuntatiloja, leuanvetotankoja, erilaisia taukoliikuntavälineitä (jumppakeppejä, kuminauhoja, käsipainoja ym.) sekä pingis- ja biljardipöytiä.
  • Opetushenkilöstökyselyyn vastanneista 88 % (n=65) piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä kuntosalin tai liikuntasalin käyttömahdollisuutta fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi kampuksella.
  • Kuitenkin yli kolmannes opiskelijoista vastasi, että liikkuu opetuksen välillä jollakin tavalla kampuksen sisätiloissa vähintään kerran viikossa. Vastaavasti yli kolmannes ei liiku sisätiloissa opetuksen välillä lainkaan. Noin kymmenesosa oli sitä mieltä, että liikkuminen ei ylipäätään ole mahdollista.
  • 84 % opetushenkilöstön kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että opetustiloissa ei ole seisomapöytiä tai vaihtoehtoisia tapoja istumiselle, kuten jumppapalloja tai satulatuoleja. Opetustilat koetaan ahtaina, eikä niiden kalusteiden nähdä tukevan fyysistä aktiivisuutta ja työskentelyasennon vaihtamista.
  • Opiskelijat toivovat opetustiloihin työskentelyasennon vaihtamisen mahdollistavia kalusteita.


Liikkuminen kampuksen piha-alueilla

  • Puolet opiskelijakyselyn vastaajista ei liiku koskaan kampuksen piha-alueella opetuksen välissä.
  • Opetushenkilöstön kyselyyn vastanneista 71 % piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä liikkumaan houkuttelevia piha-alueita fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi kampuksella.
  • 54 % yliopiston opiskelijoista ja 30 % Oamkin opiskelijoista kulkee opiskelumatkat aktiivisesti kävellen tai pyöräillen vähintään kerran viikossa.
  • Yliopisto-opiskelijoista 71 % kokee, että pyörien säilytysmahdollisuudet ovat hyvät ja 40 % on sitä mieltä, että korkeakoulussa kannustetaan liikkumaan opiskelumatkat aktiivisesti. Oamkin vastaajista 64 % kokee säilytysmahdollisuudet riittäviksi ja 25 % kokee, että aktiiviseen opiskelumatkaliikkumiseen kannustetaan.
  • Opetushenkilöstön kyselyyn vastanneista 91 % piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä riittäviä säilytysmahdollisuuksia polkupyörille. Myös 86 % piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä riittäviä pukeutumis- ja peseytymismahdollisuuksia opiskelu- ja työmatkansa aktiivisesti kulkeville.


​​​​​​​Opiskelijatyönä toteutetut kävelykartat sisältävät erilaisia kävelyreittejä Linnanmaan ja Kontinkankaan kampusten lähiympäristössä. Karttoihin on merkitty kunkin reitin pituus ja arvio reitin kävelyyn kuluvasta ajasta. Voit hyödyntää kävelyreittejä opiskelu- ja työpäivän tauottamiseen, kävelykokouksiin, ideointipalavereihin, pari- tai ryhmätöiden tekemiseen tai etätilaisuuksien seuraamiseen. Jokaiselta kampukselta löytyy taukoliikuntapiste, jossa on erilaisia välineitä ohjeineen. Kävelykartat ja tiedot taukoliikuntapaikoista löytyvät täältä.​​​​​​​

​​​​​​​Liikkuva opiskelu
on valtakunnallinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä liikkumista ja opiskelukykyä toisella asteella ja korkeakouluissa. Ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. Jos kaipaat lisätietoja Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Liikkuva opiskelu –toiminnasta, ole yhteydessä liikuntasuunnittelija Mari Pataseen mari.patanen@oulu.fi.