Opiskelijat toivovat taukoliikuntaa – onko se meillä mahdollista?
Pienetkin teot, vaikkapa vain seisomaan nouseminen aika ajoin, saavat aikaan monia hyviä vaikutuksia.
Korkeakouluopiskelijoilla istumista kertyy keskimäärin 11 tuntia päivässä. Pitkäkestoinen istuminen ja muu paikallaanolo on itsenäinen terveysriski, vaikka liikkumisen suositukset täyttyisivät. Paikallaanolon tauottaminen on tärkeää paitsi terveyden, myös oppimisen näkökulmasta. Opiskelupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta edistämällä voidaan parantaa myös oppimisen kannalta keskeisiä kognitiivisia taitoja, kuten tarkkaavaisuutta, muistia ja toiminnanohjausta.
Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Liikkuva opiskelu –toiminnalla pyritään lisäämään opiskelupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta ja edistämään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä. Alkuvuodesta toteutetussa kyselyssä opiskelijat pääsivät arvioimaan omaa liikkumista opiskelupäivän aikana sekä liikkumiseen liittyviä käytäntöjä omassa korkeakoulussa. Opetushenkilöstölle suunnatussa kyselyssä puolestaan selvitettiin, sisältävätkö oppituntien / luentojen opetustavat mahdollisuuksia liikuskeluun, taukoliikuntaan tai muuhun fyysiseen aktivointiin ja millaisia näkemyksiä opettavalla henkilöstöllä on fyysisen aktiivisuuden edistämisestä kampuksella.
Syyslukukauden aikana julkaisemme juttusarjan, jossa esittelemme kyselyistä saatuja tuloksia ja jaamme vinkkejä ja materiaaleja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen tueksi. Sarjan ensimmäinen juttu käsittelee taukoliikuntaa.
Ohjattu taukoliikunta motivoi
Ohjattu taukoliikunta oppitunneilla oli opiskelijoiden vastauksien (n=412) mukaan yksi motivoivimmista tavoista liikkua oppilaitoksessa opiskelupäivän aikana.
- 78 % yliopisto-opiskelijoista ja 71 % ammattikorkeakouluopiskelijoista toivoo oppitunneille taukoliikuntaa.
- Opiskelijoiden motivaatiosta aktiivisuuden lisäämiseen kertoo se, että jo noin puolet heistä tauottaa omaehtoisesti istumista opetuksen aikana ainakin silloin tällöin.
- Opetushenkilöstön kyselyyn vastanneista (n=65) 57 % ei lainkaan tauota opiskelijoiden pitkäkestoista istumista taukoliikunnan avulla ja 20 % hyödyntää taukoliikuntaa harvemmin kuin kerran viikossa.
- Yli puolet henkilöstöstä piti taukoliikuntaa oppitunneilla joko melko tai erittäin tärkeänä toimenpiteenä fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi kampuksilla.
Sallitaan seisoskelu ja liikuskelu
Avoimien vastausten mukaan opiskelijat ovat epätietoisia siitä, onko oppitunneilla ylipäätään sallittua nousta välillä seisomaan tai verryttelemään istumisesta puutunutta kehoa. Opiskelijat kokevat, että henkilökunnan keskuudessa liikkuminen nähdään usein merkkinä keskittymiskyvyn puutteesta, vaikka todellisuudessa pienikin liike voisi auttaa oppimisessa. Henkilöstön kyselystä käy osittain ilmi näkemys, että oppiminen tapahtuu keskittyen ja kuunnellen paikallaan ja liikkumisen ajatellaan heikentävän keskittymistä ja vievän huomion pois oppimisesta.
- 58 % vastaajista ei lainkaan kannusta opiskelijoita seisomaan tai liikuskelemaan oppitunnin aikana.
- On kuitenkin ilahduttavaa huomata, että suuri osa opetushenkilöstön kyselyyn vastanneista (68 %) kokee oppimista edistäväksi, että oppituntien opetustavat sisältäisivät mahdollisuuden liikuskeluun, taukoliikuntaan tai muuhun fyysiseen aktivointiin.
- Haasteena fyysisen aktiivisuuden lisäämiselle opetustilanteessa koettiin kuitenkin olevan mm. kiire, opiskelijoiden motivointi, asian huomioimisen muistaminen ja ahdas opetustila. Asiaa ei nähdä merkityksellisenä eikä osana oppimisen tukemista. Liikkumisen ei myöskään koeta kuuluvan toimintakulttuuriin.
- Opiskelijat toivovat opetustiloihin työskentelyasennon vaihtamisen mahdollistavia kalusteita kuten seisomapöytiä, jumppapalloja ja satulatuoleja.
Pienetkin teot, vaikkapa vain seisomaan nouseminen aika ajoin, saavat aikaan monia hyviä vaikutuksia. Löydät helppoja vinkkejä taukoliikunnan lisäämiseksi täältä. Sivulta pääset esimerkiksi lataamaan korkeakouluillemme suunnitellun liikkumismerkin, jonka voit lisätä mihin tahansa diasarjaan muistuttamaan istumisen tauottamisesta.
Liikkuva opiskelu on valtakunnallinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä liikkumista ja opiskelukykyä toisella asteella ja korkeakouluissa. Ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. Jos kaipaat lisätietoja Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Liikkuva opiskelu –toiminnasta, ole yhteydessä liikuntasuunnittelija Mari Pataseen mari.patanen@oulu.fi.